اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه :در این فروشگاه امکان گفتگوی زنده با پشتیبانی سایت فراهم شده و از این پس میتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوالی با پشتیانی به صورت انلاین و سریع ارتباط برقرار کنید. همچنین برای دسترسی به بخش مدیریت با شماره همراه مدیر فروشگاه ارتباط برقرار کنید

مقاله درباره مدرنيسم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 27

 

پيشگفتار

اين تحقيق به صورت يك مجموعه مختصر ارائه شده است كه مباحث تقريبا به صورت ناگسسته عرضه شده ولي به علت جالب بودن بعضي مطالب درصدد مطرح كردن آنها برآمدم.

در اين تحقيق هفت مبحث بررسي شده كه براي تعريف كلي از مدرنيته و رابطه آن با سنتهاي قديم بحثي با عنوان معماي مدرنيته ذكر شده است . مطالب ديگر به ترتيب : رابطه مدرنيته با متافيزك ومقوله انسان گرايي آن بازانديشي مدرنيت، مدرنيت وابعاد نهادي آن ،درآمدي بر معناي اصطلاح جهان سوم كه هر انساني بارها و بارها بآ آن برخورد مي كند و بي آنكه به معني آن بپردازد از كنارش عبور كرده است ، جهاني شدن مدرنيت واينكه تحولي همه گير است و در پايان چكيده اي از مطالب آورده شده است.

در روزگار مدرن يعني دوره همخواني با قالبهاي تكنولوژيك ، چيزي مهمتر از اين نيست كه آدمي دريابد كه خويشتن او چند پاره شده فرد ابزاري اش راه را بر پيشرفت حقيقي او بسته است و الگويي يكة خرد باوري اش هيچ نيست مگر ابزار به بند كشيدن او اين مبارزه يعني آگاهي از شرايط تحقق آزادي و برانگيختن شور فرديت در هر كس.

معماي مدرنيته

تعريفهايي كه از مدرنيته ارائه شده اند چندان فراوان متنوع وحتي با هم متضادند كه اگر بگوييم اين واژه ي بسيار رايج در علوم اجتماعي تاريخ نگاري وفلسفه ي امروز يكي از مبهم ترين اصطلاح ها نيز به شمار مي آيد حرف تازه اي پيش نكشيده ايم. تاكنون هيچ كس نتوانسته تعريفي يكه نهايي و كامل و قطعي از واژه مدرن و از مفاهيمي كه همراه با آن مطرح مي شوند همچون مدرنيته مدرنيزاسيون و پسامدرن ارائه كند و به نظر مي رسد كه حتي ارائه يك تعريف براساس فصل مشترك تعريفهاي موجود ازمدرنيته نيز ممكن نباشد.

واژه مدرن كه در تمام زبانهاي اروپايي و در بسياري از زبانهاي ديگر از جمله در فارسي امروزي ما رايج شده لفظ لاتيني modemus است كه خود از قيد mode مشتق شده است. در زمان لاتين معناي mode«اين اواخر، به تازگي ، گذشته اي بسيار نزديك بود. به گمان بعضي از تاريخ نگاران لفظ moderni را روميان در اواخر سده‌ي پنجم در مورد ارزشها و باورهاي پذيرفته شده قديمي كه با لفظ مورد ارزشها وباورهاي مشكوك جديد به كار مي بردند ارزشهايي كه در تقابل بودند با باورهاي پذيرفته شده قديمي كه با لفظ antiqui مشخص مي شدند.

بسياري از مردم كه واژه مدرن را درگفتار هر روزه خود به جاي چيزي نو به كار مي‌برند در اصل مقصودشان همان چيزي نو امروزي است كه جايگزين چيزهاي كهنه و غير قابل قبول شده است. از نظر شماري از نظريه پردازان علوم اجتماعي نيز ،مشروعيت مدرن بودن يا مدريته از پيكارش با سنت ها نتيجه مي شود و عقيده دارند كه مدرنيته يعني منش شيوه زندگي امروزي جديد كه به جاي منش كهن زيستن نشسته و انرا نفي كرده باشد شارل بودلر اين تعريف از مدرنيته را نادقيق مي داند. مدرن بودن به گمان او يعني درك اين واقعيت كه چيزهايي از زندگي كهنه در زندگي نو باقي مانده اند وما بايد با آنها بجنگيم. مدرنيته يعني در حال جنگ بودن با سنت ها و باورهاي كهنه اي كه همراه شده اند با آنچه ما شيوه تازه زيستن مي ناميم آن هم نه در شكلهاي قديمي خودبلكه در شلكهاي امروزي كه بازشناختن شان گاه كار بسيار دشواري است.

جهان امروز اين اصل را به عنوان اصل اساسي پذيرفته است كه سكون وتكرار و رجوع به گذشته اصل نيست بلكه حركت و تغيير و پيشرفت اصل است.حقيقت بي‌زمان ومكان و مطلق موهوم است و اصل با واقعيت متغير نسبي موجود درزمان و مكان است. بدين ترتيب است كه دنياي امروز را غوغاي ترقي و پيشرفت فراگرفته است.

موج درگيري ميان قديمي ها و مدرن ها در قرون وسطي تشديد مي شود. نويسندگاني را مي يابيم كه بر مدرنيسم زمانه شان نسبت به عصر كهن پاي مي فشرند.مشهورترين مجادله اي كه ميان قديمي ها و مدرن ها جريان داشت درپايان قرن هفدهم و آغاز قرن هجدهم شروع مي‌شود. مدرنيت به شيوه هايي از زندگي يا سازمان اجتماعي مربوط مي شود كه از سده هفدهم به بعد دراروپا پيدا شد و به تدريج نفوذي كم و بيش جهاني پيدا كرد. اين تعريف مدرنيت را به يك دوره زماني و يك جايگاه جغرافيايي اوليه مربوط ميسازد ولي در ضمن ويژگيهاي عمده اش را در جعبه سياه سربسته باقي مي گذارد.

بحث فرهنگي پردامنه اي كه در تاريخ انديشه هاي اروپايي به عنوان رويارويي باستانيان و مدرن ها مشهور شده و لحظه اي مهم را در زندگي فكري و معنوي اروپا به ويژه انگلستان وفرانسه در پايان سده هفدهم مشخص مي كند براساس ضرورت درك چگونگي رويارويي با سنت ها مطرح شد. در اين جدال مساله مركزي اين بود كه فيلسوفان و نويسندگان امروزي تا چه حد مي توانند خود را بي نياز از سنت باستان يعني سنت فكري ادبي يونان وروم بدانند؟ آيا مي توان گفت كه امروزي ها به دليل پيشرفت دانش بشري درچنان موقعيتي قرار گرفته اند كه ديگر نيازي به سنتهاي كهن فكري خود ندارند؟ برخي از شركت كنندگان در اين بحث روزگار تمدن هاي باستاني و فرهنگ هاي كهن را با تمام عظمت دستاوردهاشان به ايام كودكي در زندگي يك


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,420 تومان
(شامل 10% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 3,800 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
18_1097176_6794.zip20.9k





نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست؟
filesell